جاوا یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی است و به طور گسترده برای عملکرد خوب ، استقلال پلت فرم و امنیت آن شناخته شده است. جاوا به عنوان یک زبان سمت سرور برای توسعه دهتدگان بک‌اند، توسعه دهندگان اندروید، محاسبات دسکتاپ، بازی‌ها و محاسبات عددی استفاده می‌شود. ویژگی های مختلف جاوا به استفاده گسترده و محبوبیت آن کمک می کند. در این مقاله ، ویژگی‌های برتر جاوا را مورد بحث قرار می‌دهیم تا بفهمیم چرا برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و متخصصان علوم داده جاوا را ادامه می‌دهند.

ویژگی های جاوا :

در عکس زیر برخی از مهم ترین ویژگی های جاوا آورده شده است:

ویژگی های زبان برنامه نویسی جاوا
زبان جاوا الهام گرفته از C و C++ :

جاوا از C و C++ الهام گرفته شده است و سینتکس جاوا مشابه این زبانها است اما این زبان ها کاملاً با هم متفاوت هستند. جاوا ویژگی های بسیاری را از C و C++ به ارث برده است. در مقایسه با C++، کد جاوا کمی کندتر اجرا می شود، اما قابللیت فهم تر است و ویژگی های امنیتی بهتری را ارائه می دهد.

زبان جاوا ساده و راحت است :

زبان برنامه نویسی جاوا برای یادگیری، درک، خواندن و نوشتن ساده است و ایجاد و پیاده سازی برنامه های جاوا در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی مانند C و C++ آسان است. اگر با اصول اولیه برنامه نویسی یا مفهوم OOP (برنامه نویسی شی گرا) آشنا هستید، تسلط بر جاوا آسان خواهد بود.

چرا جاوا ساده است؟

1. آسان برای یادگیری
2. کد تمیز که به راحتی قابل درک است

چرا جاوا آشناست؟

این زبان شبیه C و C++ است و بسیاری از ویژگی های این زبان های برنامه نویسی را شامل می شود
مفاهیم پیچیده و مبهم در C و C++، مانند اشاره گرهای صریح و کلاس های ذخیره سازی در جاوا گنجانده نشده است.
یادگیری آسان برای برنامه نویسانی که C یا C++ را می دانند.

شی گرایی در جاوا

جاوا یک زبان کاملاً شی گرا است، برخلاف C++ که زیاد شی گرا نیست. از هر مفهوم OOP مانند Abstraction، Encapsulation، Inheritance، Polymorphism پشتیبانی می کند. برنامه های جاوا با استفاده از کلاس ها و آبجکت ها توسعه می یابند. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این است که در جاوا تابع () main تحت یک کلاس تعریف شده است.

جاوا پلتفرم مستقل

استقلال پلتفرم جاوا به این معنی است که برنامه های جاوا که بر روی یک ماشین یا سیستم عامل کامپایل شده اند، می توانند بر روی هر ماشین یا سیستم عامل دیگری بدون تغییر اجرا شوند که به آن زبان خنثی معماری نیز می گویند.
جاوا از WORA (Write Once, Run Anywhere) پشتیبانی می کند، به این معنی که برنامه نویسان می توانند برنامه های کاربردی را در یک سیستم عامل توسعه دهند و بدون هیچ تغییری روی هر سیستم عامل دیگری اجرا شوند.
کد منبع جاوا با استفاده از کامپایلر جاوا کامپایل می شود. کامپایلر کد منبع را به یک کد میانی به نام کد بایت تبدیل می کند. این کد توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به شکل زبان ماشین تبدیل می شود. JVM می تواند کد بایتی را بر روی هر پلتفرم یا سیستم عاملی که در آن موجود است اجرا کند.

گردآوری و ارائه می دهد

Java هر دو کامپایل و تفسیر برنامه ها را ارائه می دهد. قدرت زبان های کامپایل شده و انعطاف پذیری زبان های تفسیر شده را ترکیب می کند.

هنگامی که یک برنامه جاوا ایجاد می شود، کامپایلر جاوا (javac) کد منبع جاوا را به کد بایت کامپایل می کند. ماشین مجازی جاوا (JVM) به عنوان مفسری عمل می کند که کد بایت را به کد ماشین تبدیل می کند که قابل حمل است و می تواند بر روی هر سیستم عاملی اجرا شود.

قابلیت چند نخی (Multi-threaded) :

جاوا از برنامه نویسی چند نخی نیز پشتیبانی می کند. thread یک فرآیند مستقل برای اجرای مجموعه ای از دستورات است که به اصطلاح multi-threaded به ایجاد چندین نخ (thread) برای انجام چندین کار به طور همزمان اشاره دارد.
JVM از چندین رشته برای اجرای بلاک های مختلف کد یک برنامه به صورت موازی استفاده می کند. ویژگی Multithreading به برنامه نویسان اجازه می دهد تا برنامه هایی را برای انجام چندین کار به طور همزمان بنویسند. استفاده از CPU و حافظه اصلی را بهبود می بخشد، زیرا نیازی به صبر کردن برای اتمام یک کار قبل از شروع کار دیگر نیست.

در اینجا به برخی از مزایای آن اشاره می کنیم:
• حداکثر استفاده از منابع
• باعث صرفه جویی در زمان می شود
• صرفه جویی در هزینه
• Thread ها مستقل هستند، بنابراین یک Thread روی دیگری تأثیر نمی گذارد.

پویا

جاوا در مقایسه با C و C++ پویاتر است. می تواند با محیط در حال تکامل خود سازگار شود. این به برنامه نویسان اجازه می دهد تا کتابخانه های کلاس، اشیاء و متدهای جدید را به صورت پویا پیوند دهند. برنامه‌های جاوا می‌توانند مقدار زیادی اطلاعات را در زمان اجرا داشته باشند که می‌توان از آنها برای رفع دسترسی به اشیا استفاده کرد.

قدرتمند

جاوا یک زبان قوی است که می تواند خطاهای زمان اجرا را کنترل کند، زیرا کد را در طول کامپایل و زمان اجرا بررسی می کند. اگر خطای زمان اجرا توسط JVM شناسایی شود، مستقیماً به سیستم اصلی منتقل نمی شود. در عوض، فوراً برنامه را خاتمه داده و از ایجاد هرگونه آسیبی به سیستم جلوگیری می کند. جاوا سیستم مدیریت حافظه قوی هم دارد. همچنین از مفاهیم جمع آوری زباله و مدیریت استثنا پشتیبانی می کند.

امن است

Java یک زبان امن است که تضمین می کند برنامه ها نمی توانند بدون مجوز به مکان های حافظه دسترسی پیدا کنند. دارای اصلاح کننده های دسترسی برای بررسی دسترسی به حافظه است. جاوا همچنین تضمین می کند که هیچ ویروسی وارد اپلت نمی شود. تأییدکننده بایت کد جاوا، بلاک های کد را برای هر کد غیرقانونی که حق دسترسی را نقض می کند، بررسی می کند. همچنین به برنامه نویسان اجازه نمی دهد که به صراحت اشاره گر ایجاد کنند.

عملکرد بالا

جاوا با استفاده از کامپایلر JIT (Just In Time) کارایی بالایی ارائه می دهد. کامپایلر فقط متدی را که فراخوانی می شود کامپایل می کند. JIT عملکرد تفسیر کد بایت را با ذخیره کردن تفسیرها افزایش می دهد.

نتیجه گیری

بنابراین، اکنون می دانیم که چه ویژگی هایی جاوا را به یک زبان برنامه نویسی محبوب و مفید در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار و متخصصان علوم داده تبدیل کرده است. این یک طراحی انعطاف پذیر است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا کدی بنویسند که می تواند روی هر ماشینی اجرا شود. ویژگی های چشمگیر این زبان برنامه نویسی همه کاره ، برنامه نویسان را قادر می سازد تا برنامه های مقیاس پذیر و با کارایی بالا ایجاد کنند. امیدواریم این مقاله به شما در درک ویژگی های جاوا کمک کرده باشد.

سوالات متداول

آیا تقاضا برای جاوا در سال 2021 وجود دارد؟

پاسخ تقاضا برای جاوا در صنایع در حال افزایش است و متخصصان با مهارت در جاوا می توانند خود را برای یک شغل پربار آماده کنند. امروز یک دوره آنلاین جاوا را انتخاب کنید تا اولین قدم برای شروع سفر جاوا خود را بردارید.

آیا جاوا ارزش یادگیری در سال 2021 را دارد؟

پاسخ بله، جاوا ارزش یادگیری در سال 2021 را دارد. جاوا یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی است. به دلیل کاربرپسند بودن و انعطاف پذیری آن، برای توسعه پلتفرم ها و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود.

آیا یادگیری جاوا برای مبتدیان آسان است؟

پاسخ بله، جاوا در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی آسان است. جاوا دستوری شبیه به انگلیسی دارد. به همین دلیل است که یادگیری و درک آن آسان است. اگر مفهوم اولیه OOP را در جاوا بدانید، یادگیری جاوا بسیار ساده تر خواهد بود.

نوشته ویژگی های زبان برنامه نویسی جاوا اولین بار در آموزشگاه اندروید ایران. پدیدار شد.

توسط asadroid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *