DNS مخفف Domain Name System می‌باشد و مانند دفترچه تلفن برای اینترنت عمل می‌کند. DNS وظیفه‌ی ترجمه‌ی دامنه‌ها (مانند 7learn.com) به آدرس‌های قابل مسیریابی (IP) را دارد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به خاطر سپرد. برای کاربران دشوار است که آدرس آی پی 104.24.114.176 را به عنوان آدرس 7learn.com به‌خاطر بسپارند. پس بدون DNS، آدرس‌های دامنه نمی‌توانند به آدرس‌های قابل مسیریابی ترجمه شوند. به همین دلیل DNS بسیار مهم است. هر دستگاهی که نیاز به دسترسی به دنیای بیرون (Wide Area Network) داشته باشد، دارای یک یا دو سرور DNS می‌باشد که به تلفن شما می‌گوید چگونه به یک آدرس داده شده دسترسی پیدا کند. برای تغییر DNS در اندروید فقط لازم است به تنظیمات موبایل خود مراجعه کنید. برای یادگیری تغییر DNS در اندروید، در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

DNS در Wi-Fi و Carrier

خدمات DNS ارائه شده به وظیفه‌ی سیم کارت یا شبکه‌ی Wi-Fi شما ممکن است همیشه در ترجمه‌ی دامنه‌ها به آدرس‌های IP سریع نباشد و یا دارای امنیت کمی باشد. متاستفانه نمی‌توان DNS را برای اینترنت سیم کارت (carrier) در گوشی‌هایی که روت (Root) نشده‌اند تغییر داد اما تغییر DNS در زمان اتصال به شبکه‌ی Wi-Fi قابل انجام است. با توجه به اینکه شبکه‌های بی‌سیم در مقایسه با شبکه‌های مخابراتی اغلب از امنیت کمتری برخوردار هستند، تغییر در سرویس‌های DNS مورد استفاده ممکن است کاری عاقلانه باشد.

نکته: در این مقاله تغییر DNS در اندروید نسخه‌ی 9 و 8 انجام می‌شود اما تغییر در نسخه‌های دیگر اندروید نیز با کمی تغییرات در این مراحل صورت می‌گیرد و شما می‌توانید در تمامی نسخه‌های اندروید این کار را انجام دهید.

تغییر DNS در اندروید 

اندروید 9 با روشی کاملاً متفاوت و بسیار آسان‌تر برای تغییر آدرس‌های DNS همراه بود. به جای اینکه آدرس‌ها را براساس شبکه تغییر دهید، می‌توانید آدرس‌های DNS جایگزین را در یک مکان واحد تنظیم کنید. با این حال، یک تفاوت بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد. در اندروید نسخه‌‌ی 9 نمی‌توانید یک سرور استاندارد DNS (مانند Google یا OpenDNS) را پیکربندی کنید. در عوض، باید از TLS استفاده کنید که یک شکل رمزگذاری شده از DNS است. این آدرس‌ها نام دامنه هستند و آدرس IP نیستند.

یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های DNS خصوصی CloudFlare است که آدرس آن 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com می‌باشد.

برای تغییر دستی DNS در اندروید Pie، مراحل زیر را دنبال کنید:
  • انگشت خود را دو بار از بالا‌ی صفحه به پایین بکشید، سپس بر روی آیکون تنظیمات کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده بر روی شبکه و اینترنت (Network & Internet) ضربه بزنید.
  • در پنجره‌ی بعدی، روی Advanced ضربه بزنید تا ورودی Private DNS نمایان شود.

تغییر DNS در اندروید

  • روی Private DNS ضربه بزنید، Private DNS را انتخاب کنید تا نام میزبان ارائه شود و یا CloudFlare URL را در فضای ارائه شده تایپ کنید.

تغییر DNS در اندروید

  • بر روی Save برای ذخیره تنظیمات ضربه بزنید.

تغییر DNS در اندروید 8 و نسخه‌های قبلی

ما یک شبکه‌ی Wi-Fi را پیکربندی می‌کنیم تا از یک سرور DNS جایگزین در اندروید Oreo استفاده کنیم. این روش برای اندروید 7 و 6 نیز جواب خواهد داد، اگرچه ممکن است مکان برخی از تنظیمات متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید، هنگام تغییر آدرس DNS برای اندروید 8 و نسخه‌های قبلی، این کار براساس هر شبکه انجام می‌شود، بنابراین شما باید این کار را برای هر شبکه‌ی بی‌سیمی که می‌خواهید از یک سرور DNS آن استفاده کنید، انجام دهید.

برای تغییر دستی DNS در اندروید 8، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انگشت خود را دو بار از بالای صفحه به پایین بکشید، سپس بر روی آیکون تنظیمات کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده بر روی Wi-Fi ضربه بزنید.
  • انگشت خود را بر روی شبکه‌ای که می‌خواهید نگه‌ دارید و سپس بر روی Modify Network ضربه بزنید.

تغییر DNS در اندروید

  • بر روی Advanced options ضربه بزنید، سپس DHCP را انتخاب کنید.

  • بر روی Static ضربه زده و سپس بر روی DNS ضربه بزنید. یک آدرس DNS را تایپ کنید (مانند 8.8.8.8).

تغییر DNS در اندروید

  • بر روی Save برای ذخیره‌ی تنظیمات ضربه بزنید.

برای مطالعه‌ی بیشتر: روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

جمع بندی:

مراحل فوق را می‌توانید برای هر شبکه‌ی بی‌سیمی که می‌خواهید از آدرس‌های DNS جایگزین برای آن استفاده کنید، طی کنید. حتی می‌توانید سرورهای مختلف DNS را برای شبکه‌های مختلف Wi-Fi پیکربندی کنید. به عنوان مثال، برای شبکه‌ی خانگی خود می‌توانید از آدرس Google DNS 8.8.8.8 و برای شبکه‌ی دیگر از آدرس OpenDNS 208.67.220.220 استفاده نمایید. خوشحال می‌شویم سوالات و نظرات خود را در مورد این آموزش با ما و کاربران سون لرن به اشتراک بگذارید.

توسط asadroid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *